Labutě aneb Dědictví devadesátek

V roce 2022 oslavil 30 let od svého vzniku kultovní film režisérky Věry Chytilové Dědictví aneb Kurvahošigutntág. My jsme se rozhodli tento fakt nepřejít mlčením a oslovili jsme tři umělce a designéry, aby pro nás (a pro vás) výtvarně ztvárnili největší symbol filmu – pouťovou labuť. Tři díla pro limitovanou edici Labutě vytvořili designér Maxim Velčovský, umělec Martin Lukáč a ilustrátorka Maria Makeeva.


Video Dita Havránková

Absurdní elegance němých labutí

Provokativní film dokázal ve své době překvapit, pobouřit i posouvat hranice bizarnosti. Kritika dílo okamžitě odsoudila a bezcitně ho poslala do jednoho pytle s „troškovskými“ komediemi jako Slunce, seno nebo Trhala fialky dynamitem. Když se později film v čele s jedinečným Bolkem Polívkou stal kultem, bylo to v první řadě díky nevytříbenému humoru a v druhé řadě díky tomu, co tento humor znamenal – Dědictví totiž obnažilo slabiny chudých i bohatých a především posvítilo hluboko do propasti mezi nimi. Němými svědky „milionářského“ příběhu byly mimo jiné kolotočové labutě, které se svojí nepatřičnou okázalostí staly symbolem filmu.

Oficiální plakát k filmu Dědictví aneb kurvahošigutntág

Labutí nostalgie

Tvůrce jsme oslovili s nabídkou ztvárnit pouťovou atrakci jakýmkoliv výtvarným způsobem, s přihlédnutím ke specifické devadesátkové nostalgii. Tři zúčastnění umělci a designéři zpracovali svou labuť každý po svém.


Maxim Velčovský: Tssst

V návaznosti na svébytnou restaurační kulturu filmu pokryl designér Maxim Velčovský svoji labuť pivními zátkami různých značek a pojmenoval ji podle zvuku, který se ozve, když otevřete lahváče. Vznikl tak pop artový kus, ve kterém se mostem mezi výtvarným a filmovým světem stává reklama.


Maxim Velčovský (*1976) je jednou z nejvýraznějších osobností současného českého designu. Pochází z Prahy, učí na UMPRUM, založil studio Qubus, je kreativním ředitelem firmy Lasvit a ve své tvorbě pracuje především se sklem a porcelánem.

Labuť Maxima Velčovského, fotografie Dita Havránková


Martin Lukáč: Trofej

V Lukáčově díle je zásadní zábavný proces tvorby. K labuti se jménem Trofej přistoupil jako k soše, kterou s dětskou radostí pomaloval a potagoval, aby vytvořil něco mezi street artovým objektem a abstraktní malbou. 


Slovenský umělec Martin Lukáč (*1989), aktuálně žijící v Praze, vyrůstal na bratislavském sídlišti Petržalka a studoval umění v Košicích, v Praze a v Lipsku. V lednu roku 2016 se stal laureátem 9. ročníku Ceny kritiky za mladou malbu. 

Potagovaná labuť Martina Lukáče, fotografie Dita Havránková

Maria Makeeva: Černá labuť

Maria Makeeva ztvárnila půlku labutě, určenou k zavěšení na zeď jako reliéfČerná, matná labuť s lesklými plameny je inspirovaná knihou Nassima Nicholase Taleba, která rozebírá fenomén nepředvídatelných událostí a následného chaosu.


Česká ilustrátorka a absolventka UMPRUM Maria Makeeva se narodila v roce 1987 v Rusku a od svých 13 let žije v Praze. Patří mezi nejvyhledávanější ilustrátory současnosti a pravidelně se objevuje v nominacích na Czech Grand Design.

Černá labuť Marie Makeevy, fotografie Dita Havránková


Na labutích bylo plno

Veřejnosti jsme projekt Labutě představili 29. 11. 2022 v galerii Berlínskej model za účasti autorů.


Video Dita Havránková


Raději klasiku?

Tři originální díla jsme doplnili klasickou bílou pouťovou labutí, kterou je možné pověsit na zeď do většího obýváku nebo do kreativního pracovního prostoru. Jedná se o přesnou odlitou repliku kolotočové atrakce z laminátu, následně rozříznutou napůl. 


Bílá pouťová labuť, fotografie Damian Skořepa